top of page

פסיכולוגיה של צבע – השפעת הצבע על התחושות בסביבת המחייה שלכם

לצבעים שסביבנו יש השפעה מידית על התחושות שלנו, והם משקפים במידה רבה את האישיות שלנו. גוונים שונים משפיעים על אנשים בדרכים שונות. הדרכים האלה תלויות בגיל שלכם, במגדר, ברקע התרבותי שלכם וגם באקלים שאנחנו חיים בו. צבע הוא כלי תקשורת רב עוצמה וניתן להשתמש בו לאותת פעולה, השפעה על מצב הרוח ואפילו השפעה על תגובות פיזיולוגיות. צבעים מסוימים נקשרו עם עלייה בלחץ הדם, עלייה בחילוף החומרים ומאמץ בעיניים.


מדוע הצבע הוא כוח כה עוצמתי בחיינו? אילו השפעות זה יכול להשפיע על גופנו ונפשנו?

תפיסות הצבע אמנם סובייקטיביות במידה מסוימת, אך ישנן כמה השפעות צבע בעלות משמעות אוניברסלית.

הצבעים באזור האדום של הספקטרום, ידועים כצבעים חמים וכוללים אדום, כתום וצהוב. צבעים חמים אלה מעוררים רגשות הנעים מתחושות של חמימות ונוחות ועד תחושות של כעס ועוינות.

הצבעים בצד הכחול של הספקטרום וכוללים כחול, סגול וירוק – צבעים אלה מתוארים לעתים קרובות כרגועים, אך יכולים גם להזכיר תחושות של עצב או אדישות.

אז איך בדיוק הצבע עובד? כיצד סבורים כי הצבע משפיע על מצב הרוח וההתנהגות?

גוונים חמים:

הגוונים החמים מעניקים לחלל אנרגיה וממלאים אותו בחום. הגוונים החמים מתאימים לחללים המשותפים של הבית, שבדרך כלל נמצאים בלב הבית, ובהם מתרכזת רוב הפעילות היומיומית.

אדום – צבע של חום ולהט, מעורר ומלא אנרגיה. אדום יכול להשפיע עלינו פיזית – הוא מעלה את חום הגוף, מגביר את זרימת הדם ומאיץ את פעימות הלב. חלל אדום מדי עלול לגרום לתחושה של חרדה ועצבנות או לאווירה עמוסה מדי ומדכאת. מומלץ לעשות שימוש בגוונים אדומים בעיקר באקססוריז כמו כריות, ציורים אומנות, וקישוטים. אם החלטתם לצבוע קיר בגוון אדום, תבחרו בגוון עמוק יותר והקפידו על קיר אחד בחלל כאשר כל השאר יישאר בצבעים ניטרליים ובהירים. כך תיצרו חלל מאוזן, מזמין וסקסי.



כתום בדומה לאדום, גם כתום הוא גוון של אנרגיה ושמחה. הוא מעודד יצירתיות ויוצר אווירת עשייה, מלאה בתנועה וריגוש. הוא גוון שמתאים למטבחים ופינות אוכל או חדר המשחקים.

בחללי שינה והתרגעות רצוי להימנע מכתום כדי לא להשרות בהם אווירה תוססת מדי. אם אתם טיפוסים שמתעצבנים בקלות, כדאי לשקול לבחור בגוונים אחרים, מרגיעים יותר. נוכחות רבה של כתום עלולה רק להעמיק את הצד הזה באישיות שלכם.

בעולם השיווק והמכירות כתום נחשב לצבע שמניע לפעולה. שימו לילד ה"עייף תמידית" במשפחה קצת כתום מול העניים והוא יכין שיעורים הרבה יותר מהר



צהובמביא איתו את השמחה והאור של השמש. הוא מסמל אופטימיות וחיוביות ונחשב לגוון ממריץ ומעורר. בזכות האנרגיות שהוא מכניס לבית, הוא מתאים לחדרים מלאי פעילות, כמו המטבח ופינת אוכל. צהוב מתקשר גם לחשיבה ואינטלקט, ולכן יכול להתאים במשרדים או בחדרי עבודה. צהוב דומיננטי מדי בחלל עלול לגרום ליתר חשיבה, לאי שקט ולעצבנות. חשוב להשתמש בו במינון נכון ולאזן אותו מעט עם גוונים קרירים ומרגיעים.

נעבור לגוונים קרים, כמו כחול, ירוק וסגול, הם גוונים שמביאים איתם רוגע ושלווה.

גוונים קרירים ומרגיעים מתאימים יותר לחללים הפרטיים בבית כמו חדר שינה, חדר ילדים ואמבטיה. מתאימים במיוחד לחללי עבודה והמשרד הביתי.

גוונים כחולים יכולים להשפיע עליכם פיזית, עד כדי האטת הדופק והורדת לחץ הדם.

כחול עמוק נחשב לצבע אלגנטי מקושר לחוכמה, רצינות ואחריות. לכן תמצאו שימוש בו במשרדי עורכי דין כמו בדוגמא המצ"ב

ירוק ירוק בדיוק כמו הכחול, לוקח אותנו ישר ללב ליבו של הטבע.

ירוק מעניק אסוציאציה של צמיחה ורעננות לצד רוגע ונינוחות. הוא משלב את השלווה של הכחול לצד השמחה של הצהוב, ולכן גוונים ירוקים משדרים הרמוניה ואיזון ועוזרים להפיג מתחים ולהרגיע. הוא מוסיף לחדר גוון כפרי וטבעי, ויש בו מספיק חמימות, כדי ליצור אווירה נעימה ואינטימית. האווירה ההרמונית שהוא יוצר מתאימה לחדרי ישיבות ומשרדים, והוא מתאים גם למטבח, לסלון או לחדר המשפחה. כדאי להימנע מירוק בחללים בהם נדרשת פעילות רבה ואינטנסיבית. כמו בטבע, שמשלב את הירוק עם שלל גוונים של פרחים או פירות, אזנו גם אתם את החלל הירוק עם גוונים חמימים.



סגול הוא משדר קסם ומסתורין לצד תחכום ואלגנטיות. סגול הוא הצבע שמחברת אותנו לרוחניות.

גוונים סגולים מתקשרים אצלנו לאינטואיציה, למחשבות ולתובנות. הוא צבע דרמטי, עמוק ועשיר, ואפילו מעט ממנו (נסו למשל כריות בגוון סגול עמוק) יכול ליצור שינוי גדול בחלל. גוונים בהירים של סגול משרים אווירה שלווה ומתאימים במיוחד לחדרי שינה. לגוונים כהים של סגול יש השפעה רבה ועזה על מראה החדר, שמעניק תחכום ועומק לחדר. מכיוון שהוא מקושר עם חולמנות ומחשבות, רצוי להימנע מסגול בחדרים שדורשים פעילות רבה, כמו במטבח למשל.

שימו לב כי לסגול תת גוונים רבים. אלו שיש בהם הרבה אדום יחשבו כממריצים יותר וסקסיים יותר.

אלה עם יותר כחול, יחשבו למרגיעים יותר ומסתוריים יותר.



צבעים ניטרליים – לאיזון כל הצבעים ויצירת הרמוניה.

אל תתייחסו לצבעים ניטרליים כאל משעממים, גוונים אלו יכולים להיראות נפלא, ושילוב שלהם יכול ליצור מראה מתוחכם ומעניין במיוחד.

הגוונים הניטרליים הנפוצים בעיצוב הבית הם שחור, אפור, לבן ובז'.

אפשר להשתמש בהם כצבע רקע ולשלב פריטים בגוונים נועזים יותר, חמים או קרים. אפשר גם לשלב בין הגוונים הניטרליים עצמם, כדי ליצור מראה מיוחד.

שחור ולבן, למשל, יהפכו את החלל לדרמטי, ושילוב של מספר גוונים לבנים יכול ליצור מראה מתוחכם ועדין.



סיכום:

אם ארצה לסכם את הפסיכולוגיה של צבעים במשפט אחד, זה כנראה יהיה במשפט המסכם –

על פי פסיכולוגית הצבעים, רגש הקשור לצבע תלוי מאוד בהעדפה האישית שלך ובניסיונות העבר שלך עם הצבע המסוים הזה.

אז חשוב שתעזו ותכניסו צבע לחללים שלכם מתוך מחשבה והכרות עמוקה שלכם עם בני הבית.

יש בכוחם של צבעים לאזן התנהגות ולהעצים אחרות, לכן במידה ותפעילו מחשבה בנושא תצליחו בזכות הצבעים להכניס איזון והרמוניה לחיים שלכם ושל בני ביתכם.

אני כמובן כאן כדי לעזור לכם ולאתגר אתכם בנושאים אלו. רבים מלקוחותיי חשים שחלל המגורים שלהם לא גמור, לא מרגיש אישי ומשפחתי. בזכות הכרות איתם ודיוק, אני יוצרת עבורם מרחב מעוצב ומותאם לאישיות המיוחדת של כל אדם וכל משפחה, תוך שימת דגש על ההתמחות שלי בפסיכולוגיה של צבעים.

708 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page